پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182828
رئيس جمهور فرمانده اقتصادي را چه کسي مي‌داند؟
تاریخ انتشار : 1394/06/15 16:10:25
نمایش : 918
رئيس جمهورفرمانده اقتصادايران راچه کسي مي‌داند؟اين پرسشي است که هنوزحسن روحاني پاسخ شفافي به آن نداده است اما درلابه‌لاي حکم او براي محمدباقرنوبخت رئيس سازمان مديريت، شايد اين مساله رمزگشايي شده باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فرمانده اقتصاد ايران در دولت يازدهم کيست؛ رئيس سازمان مديريت، وزير اقتصاد، معاون اول رئيس جمهور، رئيس دفتر رئيس جمهور يا مشاور اقتصادي رئيس جمهور.


البته موضوع فرماندهي اقتصاد ايران همواره در ساليان گذشته و در دولت‌هاي مختلف مورد کنکاش و پرسش قرار گرفته؛ پرسشي که جنجال‌سازي هم شده و گاهي نيز دولتمردان را مقابل يکديگر قرار داده است.


در دوره‌اي باب شده بود که وزير اقتصاد را فرمانده اقتصاد ايران مي‌دانستند اما در دوره‌اي ديگر، چنين لقبي را متوجه رئيس سازمان مديريت عنوان مي‌کردند ولي در دولت يازهم چه کسي يا کساني را بايد فرمانده يا فرماندهان اقتصاد ايران معرفي کرد؟


هنوز يادمان نرفته است که طهماسب مظاهري وزير اقتصاد دولت اصلاحات و محمد ستاري‌فر رئيس وقت سازمان مديريت بر سر فرماندهي اقتصاد، گاه در محافل خصوصي و گاه به صورت علني چه‌ها نکردند و يا فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت دولت اول احمدي‌نژاد و داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي نه صورت علني صرف بلکه با کلام و اشاره، اين موضوع را بارها و بارها به پيش کشيدند.


از سال ۸۶ هم با انحلال سازمان مديريت و تشکيل معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي ضعيف، عملا فرماندهي اقتصاد ايران در دستان وزارت امور اقتصادي و دارايي بود و شايد همين مساله در نهايت منجر به اين شد که دولت نهم در اواخر و دولت دهم با محوريت محمود احمدي‌نژاد، ايده‌هاي اين وزارتخانه را به اقتصاد ايران تزريق کند.


آيا اصلا اينکه فرمانده اقتصاد ايران کجا باشد، اهميت دارد؟ شايد اگر از مسئولان دولتي اين سئوال، پرسيده شود، آنان در پاسخ بگويند که اين موضوع اهميتي ندارد اما که هست که نداند عملا همه چيز در حول فرماندهي اقتصاد ايران مي‌چرخد.


در اين ميان، در حکمي که حسن روحاني براي محمدباقر نوبخت به عنوان رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در اواخر آذرماه سال ۹۳ امضا کرده، يک بخش کليدي وجود دارد که اين سازمان را متولي راهبري توسعه کشور مي‌داند: «با عنايت به جايگاه رفيع و نقش ممتاز سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور در ايجاد تحول بنيادين در راهبري توسعه کشور، طراحي زير ساخت‌ها و رصد توسعه پايدار و متوازن در کشور، انتظار مي رود جناب عالي با بهره گيري از صاحب نظران و کارشناسان بر جسته و پايه ريزي ساختاري مناسب و چابک براي آن سازمان، نسبت به تحقق اهداف و وظايف محوله تلاش وافر به کار بنديد.»


آيا اين حکم را مي‌توان اين طور تحليل کرد که رئيس جمهور به نوعي فرماندهي اقتصاد ايران را به سازمان مديريت واگذار کرده است؟ در اين باره بايد به اظهارات محمد باقر نوبخت در مراسم بزرگداشت روز اسناد ملي و ميراث فرهنگي در ارديبهشت ماه امسال نيز رجوع کرد که وي چنين سخن گفته است: «براساس دستور رئيس‌جمهور، تحول بنيادين در بعد راهبري توسعه به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور واگذار شده است.»


به هر حال، بايد به انتظار آينده نشست و ديد واکنش‌ها به فرماندهي اقتصاد ايران يا به عبارت برخي‌ها، «مرد همه کاره اقتصاد ايران» در دولت يازهم چه خواهد بود؟


مرجع : مهر
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html